Jest starszy niż Słońce i pochodzi z kosmosu. Naukowcy odkryli najstarszy materiał. „Pachnie jak zepsute masło orzechowe”

Jest starszy niż Słońce i pochodzi z kosmosu. Naukowcy odkryli najstarszy materiał. „Pachnie jak zepsute masło orzechowe”

Meteoryt z Murchison
Meteoryt z Murchison / Źródło: Shutterstock / Matteo Chinellato
Meteoryt, który spadł na ziemię 50 lat temu i wylądował na terenie Australii, przetransportował na Ziemię niezwykły ładunek. Gwiezdny pył, który na nim znaleziono, to najstarszy odkryty na naszej planecie materiał.

Gwiezdny pył pełni w kosmosie niezwykle ważną rolę. Jest jednocześnie resztką po wypalonej gwieździe, czy rozbitej planecie, a jednocześnie mogą z niego powstać nowe ciała niebieskie. Jest to więc materiał, który wyznacza cykl życia w kosmosie.

Właśnie to odkrycie zaciekawiło naukowców, którzy badali meteoryt, który spadł na terenie Murchison w Australii w 1969 roku. „To najbardziej fascynujące badania, nad którymi kiedykolwiek pracowałem” – powiedział Philipp Heck, profesor na Uniwersytecie w Chicago i autor publikacji dotyczącej badań nad meteorytem. „To najstarszy materiał, który kiedykolwiek znaleziono na Ziemi. Pozwoli nam lepiej zrozumieć, jak powstają gwiazdy w naszej galaktyce” – dodał.

Gwiezdny pył

Materiał, który odkryto jest starszy, niż Słońce. Szacuje się, że gwiezdny pył liczy od 5 do 7 mld lat. Jak zaznaczają naukowcy, to znalezisko jest niezwykle cenne, gdyż tego typu materiał uwięziony wewnątrz meteorytów potrafi pozostać niezmienny przez miliony lat. Skały stanowią dla niego swego rodzaju kapsułę czasu.

Próbki pyłu zostały pobrane już ponad 30 lat temu i od tego czasu przybywały na Uniwersytecie w Chicago. „Badania, które przeprowadziliśmy, rozpoczęły się od rozgniecenia materiału na drobną masę, które przypomina pastę i pachnie jak zepsute masło orzechowe” – powiedziała Jennika Greer z Uniwersytetu w Chicago, współautorka badań.

Naukowcy odkryli, że część odkrytych w ten sposób materiałów ma od 4,9 do nawet 5,5 mld lat. To najstarsze materiały kiedykolwiek na Ziemi. Określenie wieku pyłu pomogło udowodnić hipotezę, że około 7 mld lat temu w naszej galaktyce miały miejsce wielkie narodziny gwiazd.

Opracował:
Źródło: sciencedaily.com

Cytaty dnia

Sugerowałbym polskim władzom, aby wizyty Nancy Pelosi nie lekceważyć, nie pozostawić jej w rękach tylko i wyłącznie pana marszałka Grodzkiego. Gorąco bym doradzał, aby pani marszałek Witek odbyła odrębne spotkanie z panią Pelosi i jeśli dojdzie do rozmów nt. sytuacji w Polsce, przedstawiła właściwe poglądy, właściwą opinię, jak ta sytuacja wygląda