Naukowcy odkryli nową egzoplanetę w wieku niemowlęcym. Jest niezwykła

Naukowcy odkryli nową egzoplanetę w wieku niemowlęcym. Jest niezwykła

Planeta poza naszym Układem Słonecznym na grafice NASA
Planeta poza naszym Układem Słonecznym na grafice NASA / Źródło: NASA/JPL-CALTECH/P.HURT
Naukowcy z Rochester Institute of Technology zaobserwowali nieznaną dotychczas egzoplanetę, znajdującą się 330 lat świetlnych od Ziemi. Gazowy olbrzym jest najmłodszym i najbliższą nam planetą tego typu.

Egzoplaneta nazwana 2MASS 1155-7919 znajduje się w asocjacji Epsilon Chamaeleontis – młodej grupie gwiazd widocznych na naszym południowym niebie w pobliżu gwiazdozbioru Chameleon. Naukowcy zaobserwowali gazowego olbrzyma dzięki danym zebranym przez obserwatorium kosmiczne Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej. Odkrycie opisane zostało w notatkach badawczych American Astronomical Society.

Większość planet, które znajdują naukowcy, są „stare”, tzn. w pełni uformowane po milionach lat gromadzenia elementów wokół swojej gwiazdy. W przypadku 2MASS 1155-7919 jest nieco inaczej. Egzoplaneta krąży wokół gwiazdy liczącej pięć milionów lat, która jest tysiąc razy młodsza od naszego Słońca. Co ciekawe, jest bardzo oddalona od swojej gwiazdy, orbituje w odległości 600 razy większej niż ta od Ziemi do Słońca.

Annie Dickson-Vandervelde, główna autorka badań przekazała, że ciemny obiekt jest bardzo młody i ma tylko 10-krotność masy Jowisza. – To oznacza, że prawdopodobnie patrzymy na planetę niemowlęcą, być może wciąż w trakcie jej formowania się – dodała.

Odkrycie nie tylko pozwoli naukowcom zbadać, w jaki sposób planeta skończyła w takiej odległości od swojej gwiazdy, ale także rzuci światło dzienne na proces powstawania gigantów gazowych.

Czytaj też:
3 metry długości i nawet 2 tony wagi. Naukowcy odnaleźli karapaks gigantycznego żółwia

Źródło: CNN / iopscience.iop.or

Cytaty dnia