Naukowcy odkryli nową egzoplanetę w wieku niemowlęcym. Jest niezwykła

Naukowcy odkryli nową egzoplanetę w wieku niemowlęcym. Jest niezwykła

Planeta poza naszym Układem Słonecznym na grafice NASA
Planeta poza naszym Układem Słonecznym na grafice NASA / Źródło: NASA/JPL-CALTECH/P.HURT
Naukowcy z Rochester Institute of Technology zaobserwowali nieznaną dotychczas egzoplanetę, znajdującą się 330 lat świetlnych od Ziemi. Gazowy olbrzym jest najmłodszym i najbliższą nam planetą tego typu.

Egzoplaneta nazwana 2MASS 1155-7919 znajduje się w asocjacji Epsilon Chamaeleontis – młodej grupie gwiazd widocznych na naszym południowym niebie w pobliżu gwiazdozbioru Chameleon. Naukowcy zaobserwowali gazowego olbrzyma dzięki danym zebranym przez obserwatorium kosmiczne Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej. Odkrycie opisane zostało w notatkach badawczych American Astronomical Society.

Większość planet, które znajdują naukowcy, są „stare”, tzn. w pełni uformowane po milionach lat gromadzenia elementów wokół swojej gwiazdy. W przypadku 2MASS 1155-7919 jest nieco inaczej. Egzoplaneta krąży wokół gwiazdy liczącej pięć milionów lat, która jest tysiąc razy młodsza od naszego Słońca. Co ciekawe, jest bardzo oddalona od swojej gwiazdy, orbituje w odległości 600 razy większej niż ta od Ziemi do Słońca.

Annie Dickson-Vandervelde, główna autorka badań przekazała, że ciemny obiekt jest bardzo młody i ma tylko 10-krotność masy Jowisza. – To oznacza, że prawdopodobnie patrzymy na planetę niemowlęcą, być może wciąż w trakcie jej formowania się – dodała.

Odkrycie nie tylko pozwoli naukowcom zbadać, w jaki sposób planeta skończyła w takiej odległości od swojej gwiazdy, ale także rzuci światło dzienne na proces powstawania gigantów gazowych.

Źródło: CNN / iopscience.iop.or

Cytaty dnia

Lichocka przeprosiła za swój gest. Takie sceny nie powinny mieć miejsca na sali sejmowej, ale bardzo często się zdarzają. Zdarzają się na sali sejmowej bardzo wulgarnie odzywki, również do kobiet, nad czym ubolewam
Adam Bielan w TVN24
Popłynął taki komunikat, że prezydent i rząd z tej samej opcji, to jest dobrze, bo nie ma wojen, nie ma awantur, można wszystko zrobić. Czy ten komunikat będzie głównym przesłaniem kampanii? Zobaczymy. Czy da się na takim komunikacie zbudować takie poparcie, żeby mieć 50+1? Też zobaczymy
Krzysztof Łapiński w Radiu Zet
Opozycja wykorzystuje gest Lichockiej, wykazując się pewną hipokryzją. Stało się to, co się stało, ale jeżeli ktoś moralizuje…Trudno się dziwić, że opozycja nie wykorzystuje takiej szansy, ale argument o 2 mld dla TVP jest mocno demagogiczny
Radosław Fogiel w RMF FM
Uważam, że Andrzej Duda jest erudytą dosłownie. Jemu miód z ust kapie. On ma pyłek kwiatowy na ustach w momencie, gdy zaczyna mówić.
Sławomir Świerzyński w programie "W pełnym świetle" TVP Info