Projekt planu zakłada uproszczenie procesów, zmniejszenie różnorodności komponentów pojazdów i dostosowanie mocy produkcyjnych. Celem jest uzyskanie ponad 2 miliardów euro oszczędności w ciągu trzech lat.
Projekt planu zakłada wzmocnienie odporności firmy na niesprzyjające warunki poprzez wygenerowanie „cash flow” (płynność finansowa). Stawia na zwiększenie efektywności działania i rygorystyczną dyscyplinę w wykorzystaniu zasobów.
Renault „zamierza również dostosować zatrudnienie do stanu umożliwiającego powrót do rentownego i trwałego wzrostu, niemniej zobowiązuje się do przeprowadzenia tego procesu we wzorcowym dialogu z partnerami społecznymi i lokalnymi władzami”. Wyjątkowo piękne słowa oznaczające zwolnienia grupowe wynegocjowane ze związkami zawodowymi.
Renault chce rozłożyć zwolnienia na trzy lata i objąć nimi 4 600 stanowisk pracy we Francji oraz ponad 10 tys. miejsc pracy w innych krajach świata.
A oto najważniejsze elementy projektu (za komunikatem Renault):
-
Poprawa efektywności i zmniejszenie kosztów projektowych poprzez wykorzystanie dorobku sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi – na kwotę 800 milionów euro
-
Racjonalizacja projektów i zmniejszenie różnorodności komponentów, zwiększenie standaryzacji i program „leader-follower” w ramach sojuszu (pisaliśmy o nim szczegółowo).
-
Optymalne wykorzystanie zasobów: koncentracja prac rozwojowych nad strategicznymi technologiami w ośrodkach projektowych w regionie Ile-de-France.
-
Optymalne wykorzystanie zagranicznych ośrodków badawczo-rozwojowych i podwykonawców.
-
Optymalizacja infrastruktury przemysłowej – na kwotę 650 milionów euro.
-
Przyspieszenie transformacji zakładów produkcyjnych poprzez upowszechnienie narzędzi przemysłu 4.0.
-
Usprawnienie procesów projektowych – przyspieszenie digitalizacji.
-
Światowe zdolności produkcyjne Grupy Renault zostaną obniżone z 4 milionów samochodów w 2019 roku do 3,3 miliona w 2024 roku.
-
Dostosowanie stanu zatrudnienia (zwolnienia – przyp. red)
-
Zawieszenie projektów rozbudowy fabryk w Maroku i Rumunii.
-
Zbadanie możliwości dostosowania mocy produkcyjnych w Rosji, zbadanie racjonalizacji produkcji podzespołów mechanicznych w Korei Południowej i skrzyń biegów w Turcji.
-
Zwiększenie efektywności pionów wsparcia – na kwotę 700 milionów euro.
-
Optymalizacja kosztów ogólnozakładowych i marketingu (cięcia – przyp. red).
Szacowany koszt wdrożenia planu wynosi ok. 1,2 miliarda euro.
Czytaj też:
Renault „zniknie” bez wsparcia rządu. Ostrzega francuski minister finansówCzytaj też:
Motoryzacyjny sojusz będzie działał po nowemu. Auta firm staną się do siebie podobne